George Enescu la Cernăuți
Scriitorul și epigramistul Alex. O. Teodoreanu (zis Păstorel),
în 1931, cu ocazia ceremoniei dezvelirii bustului lui George Enescu la Iași
(sculpt Richard Hette, acela care cu un an în urmă dezvelise la Cernăuți și
bustul lui Mihai Eminescu) a rostit cu o divină inspirație următoarele cuvinte:
„Te-ai
ivit deodată și tocmai când trebuie, ca și Celălalt, ca Mihai Eminescu, care a
izbucnit pe neașteptate, ca un havuz de apă vie întro pustiitate seacă.
El a făcut limba românească să cânte, Tu ai făcut cântecul
să vorbească! Fii binevenit în casa noastră!”[1]
La fel ca și primul, George Enescu a fost legat de Bucovina,
de Cernăuți, de oamenii pe care i-a cunoscut aici. Istoricul Ion Nistor, care
era un îndrăgostit pasionat de muzică, l-a cunoscut pe George Enescu cu ocazia
concertelor sale la Cernăuți. Primul său turneu la Cernăuți a avut loc în anul
1911, turneu despre care avem foarte puține informații. Celelalte turnee în
capitala Bucovinei au fost următoarele:
1919 –
10, 11 iulie (în scop de binefacere);
1923 –
16, 17, 18 mai (pentru orfanii din primul război mondial);
1927 –
21, 22, 23, 27 ianuarie;
1929 –
6, 7 mai (la 12 mai la Hotin);
1930 –
8, 9 decembrie;
1932 –
25, 26 mai;
1936 –
26, 27 noiembrie;
1937 –
30 noiembrie, 1, 2 decembrie;
1938 –
24 noiembrie;
1943 –
21, 22 aprilie (pentru bolnavii din spitalul militar).
Presa
vremii a oglindit pe larg fiecare turneu al marelui muzician în capitala
Bucovinei. Iată numai câteva dintre titlurile consemnărilor de gazetă cu care
au fost primite: Enescu. Cu prilejul
celor patru concerte cernăuțene[2], Un mare Român la Cernăuți[3],
Maestru Enescu la Cernăuți(o ediție specială a cotidianului cernăuțean)[4], Concertul maestrului George Enescu[5], Concertele Enescu[6].
Un alt mare îndrăgostit de muzică, cercetătorul literar Leca Morariu scria
următoarele cu ocazia unui turneu la Cernăuți al maestrului: „Enescu, care ne-a
ridicat alături de cele mai înaintate neamuri..., care-și revarsă generozitatea
asupra întregii umanități, Enescu, în plină culminație a maturității sale,
Enescu, glorie între gloriile etosului român, Enescu aduce din nou cinstire
celui mai istoric pământ românesc, și aduce primăvăratic alean unor atât de
cernite și de sălbatec-uitate meleaguri...”[7]
La turneul
său la Cernăuți din iulie 1919 un spectator anonim semnala: „D-l George Enescu
e un izbăvitor, un dezlegător al sufletelor robite de păcate. Când îl auzi cum
cântă, te simți pare-că mai om, mai bun, mai curat la suflet. Iată astfel d-l
Enescu e un mare român, și mai presus de toate un mare binefăcător al omenirii”[8].
Dintre
cele 24 de concerte ale lui Enescu la Cernăuți majoritatea s-au desfășurat în
sala Societății de Muzică (actualmente Filarmonica de Stat), pe pereții căreia
azi este instalată o placă comemorativă cu lista muzicanților și interpreților
„cu renume mondial” (S. Vorobchievici, A. Grijmali, E. Sauer, E. Caruso, S.
Krushelnitzka, M. Levițkii, E. Mandicevschi, M. Mentzinskii, K. Miculi, P. Robson,
A. Rubinstein, O. Rusnac, J. Tibo, G. Hotkevici, F. Șaliapin I. Smidt ), dar
din care lipsește, desigur, George Enescu.
Despre
prietenia sinceră și stima reciprocă ce s-a înfiripat între marele muzician și
istoricul bucovinean Ion Nistor vorbesc foarte elocvent următoarele fapte.
În 1916,
la propunerea vicepreședintelui Academiei Române Șt. Hepites, Academia,
prezidată de Barbu Delavrancea, l-a ales pe George Enescu ca membru onorific al
ei. După acest eveniment, dar mai ales după ce Enescu a devenit membru al mai
multor Institute și Academii străine – membru corespondent al Academiei „Beaus
Arts” din Paris (1929), membru de onoare al Clubului „International Hause” din
New York (1929), membru de onoare al „Academiei de Muzică Santa-Cecillia” din
Roma (1931), se discuta tot mai insistent faptul că era rândul ca unica noastră
instituție superioară, Academia Română, să-l adopte și ca membru titular.
Ocazia s-a
ivit în 1932, când moare academicianul Iacob Negruți, care, ca scriitor, își
ocupa postul la Secția Literară. Propunerea de a-l numi pe Enescu membru
titular al Academiei a venit din partea
matematicianului Gh. Țițeica și a fost susținută de mulți
academicieni.Opoziția venea numai din partea Secției Istorice, unde erau cei
mai dogmatici membri în materie de legi statuare. A făcut excepție doar Ion
Nistor.
Deși
aproape toți academicienii erau siguri că marele muzician și interpret, atât de
ocupat și mereu în turnee în
străinătate, nu va participa la ședințele generale și ordinare ale Academiei,
la 27 mai 1932 el este totuși ales cu 26 bile albe (pentru) și numai cu trei
roșii (contra) drept membru activ al Academiei Române la Secția Literară.
Trecerea
pentru prima dată de G. Enescu, în calitate de academician, a praghului
Academiei, se datorește tot lui Ion Nistor. Academicianul bucovinean îi trimite
la începutul lui septembrie 1932 o invitație prin care era rugat, foarte
cordial și prietenește, să participe la o comunicare a sa în cadrul ședințelor
ordinare ale Academiei. Invitația fiind din partea unei persoane atât de dragi,
pe care o prețuia foarte mult, Enescu nu a putut să o refuze.
În acel
an se împlineau 500 de ani de la moartea lui Alexandru cel Bun și Ion Nistru
și-a ales această temă pentru comunicare (despre marele domnitor el mai ținuse
două conferințe: una la Universitatea din Cernăuți și alta la Radio). Fiind
unul dintre cei mai iscusiți interpreți ai trecutului nostru, Nistor a rostit
atunci o comunicare excepțională, care l-a impresionat profund pe marele
muzician. După eveniment, în convorbirile cu prietenii, Enescu amintea mereu
această comunicare.
Enescu
se minuna de iscusința marelui domnitor, care, în acei ani grei de domnie, a
reușit să-i liniștească și să-i domine, prin diplomație, pe lacomii săi vecini.
Această temă putea să-i prilejuiască un minunat subiect pentru o eventuală
operă, dar maestrul lucra atunci, de mai multă vreme, la Oedip.
Comunicarea
lui Ion Nistor l-a cucerit definitiv pe G. Enescu pentru Academie, după care
marele muzician putea fi văzut adesea la ședințele Secției Istorice, unde, cu
mare interes, îl asculta pe Nicolae Iorga sau pe alți istorici. Și această dragoste
pentru istorie i-a fost înfiripată de bucovineanul I. Nistor.
Mai este
cunoscut un caz din viața lui Enescu, legat indirect tot de Nistor. Profesorul
bucovinean îl prezentase lui Enescu pe colegul său Teofil Sauciuc-Săveanu,
care, ca arheolog, de ani de zile făcea cercetări la Mangalia, căutând urmele
vechiului oraș grecesc Callatis. Acesta povestea că în partea de sud a orașului
se pot găsi tot felul de pietre răsfirate, ce par a vorbi despre rămășițele
vechiului oraș grecesc. Enescu ar fi exclamat atunci: ”Ce n-aș da eu să pot să
zbor, să văd cu ochii mei lucruri ascunse sub pământ! Un astfel de turneu pe
sus, ar fi de o mie de ori mai interesant decât toate turneele mele pe pământ”[9].
Compozitorul
Alexandru Cosmovici, fiind prezent la această discuție, a intervenit pe lângă
administrația Aviației civile și în scurt timp acest zbor a fost aranjat. Fiind
anunțat că zborul este deja planificat, Enescu, după un minut de reflectare,
i-a propus lui Cosmovici următoarele: „Deoarece lucrurile sunt stabilite, nu ne
putem dezice, ne facem de râs! Ce-ar fi însă să-mi iei locul, spunându-le că
m-am simțit rău. Numai să nu te am pe Conștiință! Vezi, mie unul nu-mi vine
încă să mă urc în avion. Poate peste trezeci de ani...”[10]
A fost,
deci, nevoit să zboare Alex. Cosmovici în locul lui G. Enescu, dar n-a regretat
niciodată, căci într-adevăr a avut ocazia să admire de sus o panoramă
neîntrecută a unui vechi amfiteatru grecesc. Goerge Enescu se angajase chiar să
adune ceva bani pentru a putea efectua unele săpături în vederea descoperirii
și conservării acestui amfiteatru, dar, din cauze ce nu depindeau de Enescu,
aceasta nu s-a putut înfăptui și construcțiile moderne de mai târziu au
„înghițit” definitiv amfiteatrul antic.
George
Enescu n-a mai zburat niciodată cu avionul, deși a călătorit atât de mult în
viața sa.
În
sfârșit să relatăm și ultimul caz, pentru care, de fapt, s-au scris și
rândurile de mai sus, culese, parțial, din amintirile compozitorului Alexandru
Cosmovici. În Arhiva de Stat a regiunii Cernăuți se păstrează o scrisoare,
semnată de mâna marelui compozitor și interpret, care este probabil unicul
autograf a lui Enescu de care dispunem la Cernăuți. Aceste rânduri, scrise din
Sinaia, de la vila sa „Luminiș”, sunt adresate ministrului Ion Nistor. Prin
căldura prietenească pe care o emană, ele sunt foarte semnificative pentru
dezvăluirea ținutei morale a lui Enescu, pentru probitatea acutului simț al
adevărului, al cinstei și al respectului reciproc ce domnea în acest mare
suflet de om.
Reproducem
integral textul scrisorii:
Sinaia,
în 22 septembrie 1929.
Prestimate
Domnule Ministru,
Cu
toată dorința de a vă fi agreabil ne-a fost imposibil să nu numim pe tânărul
Clubal la catedra de piano auxiliar la Conservatorul din Cernăuți. Acest
candidat s-a prezentat cu diplome mult superioare acelor ale competitorilor
săi, astfel c-ar fi putut să pretindă chiar la o catedră de curs principal.
În
ce privește pe Domnul Tarnavski, care-ntr-adevăr i-a devotat mult
Conservatorului din Cernăuți, Domnul Director Zirra a promis că-i va obține
compensațiune la o altă școală în așteptarea unei noi vacanțe la Conservator.
Primiți
vă rog, preastimate Domnule Ministru, cu sincerele mele regrete, expresiunea
naltei mele considerațiuni.
George
Enescu[11]
Născut la Liveni, lângă Dorohoi, George Enescu era un copil
al Moldovei, al Țării de Sus. „Aici a văzut lumina vieții și aici și-a dobândit
un tovarăț care l-a dus la glorie: muzica”[12].
Acest colț de țară i-a fost pururea un izvor de apă vie. El era legat sufletește
de meleagurile natale, de oamenii acestor locuri. Ar putea fi și aceasta o
explicație a legăturilor atât de sincere și prietenești pe care le avea cu
bucovineanul Ion Nistor, descendent și el al unei familii de pe aceleași iubite
meleaguri moldave.
George Enescu în centru la masă la Cercul „Amicii Franței” din Cernăuți. 27 noiembrie 1936. |
[1]
Alex Cosmovici, George Enescu în lumea muzicii și în familie, București, 1990, p.
161
[2]
Vezi gazeta Glasul Bucovinei din 27 mai 1923.
[3]
Ibidem, din 12 iulie 1919.
[4]
Ibidem, ediție specială din 27 mai
1923.
[5]
Vezi gazeta Bucovina din 23 aprile 1943.
[6]
Vezi gazeta Glasul Bucovinei din 9 mai 1929.
[7]
Leca Morariu, Enescu, în gazeta Glasul
Bucovinei din 26 mai, 1932.
[9]
Alex. Cosmovici, opera citată, p.
128.
[10]
Ibidem, p. 129
[11]
Arhiva de Stat a regiunii Cernăuți,
fondul 988 inventar 1, dosar 259, f.1
[12]
Victor Crăciun, George Enescu și locurile natale, Botoșani, 1970, p. 19.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu