Aspecte ale
dreptului de proprietate asupra Palatului Cultural din Cernăuţi
Dragoş Olaru
În Decretul-Lege pentru aprobarea
Convenţiei relativ la Palatul Cultural din Cernăuţi din 9 iulie 1937 se
convenea ca părţile contractante (Societatea pentru cultura şi literatura
română din Bucovina şi Fondul bisericesc ortodox român al Mitropoliei
Bucovinei) să „clădească împreună în Cernăuţi Palatul cultural naţional,
destinat în întregime şi pentru totdeauna exclusiv scopurilor culturale ale
naţiunii române şi pentru trebuinţa Fondului bisericesc.” Clădirea trebuia să
fie demnă de activitatea naţională şi culturală a ambelor instituţiuni din
timpul guvernării austriece, activitate căreia i se datora în mare parte
conservarea spiritului şi substanţei româneşti în acel timp pe aceste meleguri
strămoşeşti.
Iniţiatorii construcţiei, în
persoana mitropolitului Visarion şi preşedintelui Societăţii Grigore Nandriş,
nu au trecut cu vederea nici consideraţiunile de ordin practic şi construcţia a
fost concepută în mare parte ca o investiţiune de capital aducătoare de venit
prin închirieri de localuri de restaurante, cinematograf, camere de hotel etc.
Pentru reglementarea raporturilor
dintre părţi a obligaţiunilor şi a drepturilor reciproce Fondul a încheiat cu
Societatea o convenţiune, complectată cu un act suplimentar, care la rândul lui
a mai fost şi el complectat cu o anexă la art. 3 final. Aceste trei acte au
fost examinate şi aprobate de Consiliul de Miniştri, fiind declarate ca făcând
parte din legea din 9 iulie 1937.
Conform articolului 2 al acestei
convenţii, pentru acest scop, Societatea ceda Fondului bisericesc jumătate din
terenul pe care-l deţinea între piaţa Vasile Alecsandri, str. General Zadic şi
strada Universităţii, întindere care înainte de primul război mondial fusese
destinată de guvernul provincial al Bucovinei pentru construirea palatului
parlamentului provincial. Fiind cunoscut faptul că, potrivit articolului 3 din
legea din 20 mai 1927, Societatea nu putea să cedeze acest teren numănui, Fondul
bisericesc se obliga să construiască Palatul Cultural pe suprafaţa întregului
teren şi să obţie abrogarea articolului 3 din legea din 1927.
Palatul cultural conceput ca o
operă arhitectonică românească monumentală trebuia să fie construit din acelaş
material şi în acelaş timp pentru ambele părţi, după un plan unitar, aprobat de
ambele părţi. Jumătate din clădire şi anume cea situată spre sud, împreună cu
sala festivă avea să-i revie societăţii în deplină proprietate, iar cealaltă
jumătate de la nord împreună cu jumătate de parcelă avea să rămână proprietatea
Fondului bisericesc.
În acest scop Fondul bisericesc
urma să investească un capital de cel puţin 40.000.000 lei, iar în caz că nu ar
agunge pentru terminarea construcţiei până la cheie, în actul suplimentar se
prevedea urcarea acestei sume la „cel mult 100 milioane”.
Dacă Fondul bisericesc nu va
putea obţine abrogarea prohibiţiunii de înstrăinare din numita lege Societatea
se obliga să amortizeze pentru fondul bisericesc o ipotecă pe 99 de ani până la
concurenţa sumei investite, adică până ce Fondul îşi întorcea suma investită în
construcţie. După terminarea clădirii Fondul bisericesc trebuia să primească
spre folosinţă jumătate de imobil, iar chiria ce trebuia să o plătească
Societăţii trebuia să se scadă din suma investită şi amortizabilă în 99 de ani.
În acelaş decret-lege se prevedea
ca construcţia Palatului să se termine la 11 noiembrie 1938. In realitate
lucrurile au evoluat cu totul după un alt scenariu.
În urma concursului anunţat a
fost declarat învingător proiectul propus de cunoscutul arhitect bucureştean
Horia Creangă. Pentru lucrările de construcţie, de instalaţii sanitare,
încălzire centrală, condiţionarea aerului şi electricitate a Palatului cultural
a fost preferată ca antreprenor Societatea anonimă din Bucureşti
„Întreprinderile generale Tehnice Inginer Tiberiu Eremie” şi Societatea de
construcţie „Granitul” din Cernăuţi.
Fondul bisericesc a început din
capul locului să clădească numai jumătate de construcţie, adică partea sudică,
destinată Societăţii, cheltuind numai pentru această parte mai mult decât 100
milioane. Nu sunt cunoscute nici motivele tehnice care au adus construcţia la
aceste cheltuieli enorme.
În ajunul ocupării nordului
Bucovinei s-a făcut recepţia provizorie (17 mai 1940), iar în urma expirării
anului de încercare avea să se facă recepţia definitivă. Datirită ocupaţiei
sovietice din 1940-1941 recepţia definitivă s-a amânat până la 9 octombrie 1943.
Comisiunea constituită în acest scop a constatat că lucrările de construcţie
„se prezintă în condiţii normale, cu excepţia unei uşoare fisuri vizibilă la
partea superioară a ambelor calcane ale sălii festive, în formă elipsoidală pe
toată întinderea grinzii de acoperiş”. Reprezentantul firmei explica această fisură
ca o urmare a cutremurului de pământ din noiembrie 1940. Alte câteva lipsuri
neînsemnate se datorau „ocupaţiei bolşevice”, cât şi prin folosirea Palatului
de către armata germană de la 1 august 1941 până la 1 noiembrie 1942 şi de
către armata română ca spital de răniţi de la 1 noiembrie 1942 până la 1 iunie
1943.
După reocuparea Cernăuţiului şi
întoarcerea ambelor părţi în oraş, Fondul bisericesc a preluat administraţia
Palatului cultural prin persoana comisarului guvernului Locotenent-colonel în
rezervă Decebal Ionescu, care închiria localuri şi incasa chirii. Deşi
Societatea recunoştea că Fondul bisericesc avea dreptul la o amortizare a
capitaluli investit, totuşi ea s-a declarat nemulţumită faţă de intervenţia
Fondului în administrarea imobilului. Astfel între Societate şi Fondul
bisericesc se iscă un lung proces de soluţionare a acestui diferend pe cale
amiabilă, care în fine trebuia să fie legalizat printr-o nouă lege referitoare
la Palatul Cultural din Cernăuţi. Conform convenţiei (decretului-lege) din 9
iulie 1937 administrarea trebuia să fie supusă controlului ambelor părţi
contractante, deşi Societatea nu avea obligaţii ci numai drepturi faţă de Fond
prin faptul că Fondul nu a respectat termenul şi condiţiile esenţiale de construcţie.
Unica posibilitate de rezolvare a diferendului, după abrogarea art. 3 din legea
din 20 mai 1927, era aceea, ca părţile
implicate să alcătuiască o nouă convenţie cu dreptul de lege prin care imobilul
să fie împărţit între Fond şi Societate, determinându-se categoric ce rămâne
fiecărei părţi contractante şi ca apoi fiecare din ele să devină proprietar
exclusiv a părţii respective, dacă va fi posibil şi prin întabularea terenului.
În preajma ocupării Cernăuţiului
din luna martie a anului 1944 de către sovietici toate instituţiile româneşti
din oraş au fost silite să se evacueze înlăuntrul ţării. Deşi de facto Palatul
Cultural din Cernăuţi era deja timp de câteva luni sub ocupaţia sovietică,
multe instituţii de resort din România continuau să rezolve diferendul dintre
Societate şi Fondul bisericesc. Astfel Direcţiunea Cultelor din Ministerul
Culturii Naţionale ( cu sediul în Orăştie, judeţul Hunedoara) la 22 iunie 1944
încerca să întreprindă măsuri pentru a abroga art. 3 din 20 mai 1927. La fel şi
Fondul bisericesc, stabilit între timp la Sânnicolaul Mare din judeţul Timiş,
se adresează la 30 iunie 1944 către Preşidenţia Consiliului de Miniştri în
vederea încheerii unei noi convenţii referitoare la o delimitare precisă a
Palatului Cultural între Fond şi Societate.
Ultimul document de care dispunem
aici la Cernăuţi, cu referire la diferendul în discuţie, este cel din 3 iulie
1944 întocmit de Ministerul Agriculturii şi Domeniilor (Nr. 3135/44) prin care
se propunea Subsecretariatului de stat al Cultelor şi Artelor din cadrul
Ministerului Culturii Naţionale şi al Cultelor să întocmească un proiect de
Decret-lege, prin care să se abroge art. 3 din legea din 20 mai 1927. S-a apelat
la serviciile acestui departament, fiindcă tot lui îi aparţinea şi iniţiativa
legii din 20 mai 1927. Numai astfel Fondul bisericesc putea să intre în
stăpânirea a jumătate din construcţia edificată cu banii Fondului în capitala
Bucovinei.
În concluzie putem afirma, că la
mijlocul anului 1944 Societatea pentru cultură de iure era proprietara
întregului teren, iar în baza convenţiei, era şi proprietara construcţiei. Conform
documentelor de care dispunem, această stare de lucruri este valabilă şi
astăzi. Rezolvarea diferendului dintre Fond şi Societate ar putea fi găsită
numai în cazul când Ucraina se va integra în Uniunea europeană şi va fi
obligată să adopte legea de retrocedare a bunurilor imobile foştilor
proprietari. Societatea pentru Cultura şi Literatura Română în Bucovina cu
sediul la Rădăuţi (iniţial – Gălăneşti), care este unica persoană juridică,
conform statutului, şi succesoarea legitimă a Societăţii înfiinţate la Cernăuţi
în 1862, v-a putea deveni proprietara tuturor bunurilor pe care le-a deţinut la
finele lunei martie 1944. Numai în urma unei retrocedări legitime a fostului
Palat Cultural din Cernăuţi acestei Societăţi, se va putea rezolva şi vechiul
diferend dintre Fondul bisericesc şi Societate. Deşi Fondul bisericesc n-a
respectat întocmai convenţia din 9 iulie 1937, el, totuşi, a construit acest
palat pe banii săi proprii (luaţi de fapt prin trei împrumuturi contractate la
Casa de Depuneri şi Consemnaţiuni din Bucureşti la 18 februarie 1937, 15
decembrie 1937 şi 21 aprilie 1938) şi moral ar avea dreptul de proprietar
asupra unei părţi din Palatul Cultural.
Sub aspect practic, în
perspectiva timpului, acest drept de proprietar ar putea fi realizat în felul următor. Societatea
pentru Cultura şi Literatura Română în Bucovina cu sediul la Rădăuţi, conform
Protocolului de înfrăţire cu Societatea pentru Cultură Românească „Mihai
Eminescu” din Cernăuţi din 17 decembrie 1990, ar putea ceda dreptul de
proprietar acestei Societăţi, dacă, desigur, şi în viitor ea îşi v-a putea
demonstra viabilitatea de instituţie cultural-naţională, cu adevărat românească
pe aceste meleaguri strămoşeşti.
Cernăuţi, mai 2007.
SUPLIMENT FOTODOCUMENTAR
(Surse:http://artdeco-modernist.blogspot.com/2011/06/palatul-cultural-national-al-romanilor.html; http://gr-czernowitz.livejournal.com)
)
![]() |
Construcţia palatului |
![]() |
Mareșalul Ion Antonescu în Palatul Cultural, 1942 |
![]() |
Regele Mihai în Piața Vasile Alexandri, 1 noiembrie 1942 |
![]() |
1 Noiembrie 1942. Vizita Regelui Mihai I şi Reginei-Mamă Elena. Palatul Cultural din Cernăuţi, unde a fost organizată Expoziţia Bucovinei reîntregite. |
![]() |
1 Noiembrie 1942. Vizita Regelui Mihai I şi Reginei-Mamă Elena. Palatul Cultural din Cernăuţi, unde a fost organizată Expoziţia Bucovinei reîntregite. |
![]() |
1 Noiembrie 1942 |
![]() |
Holul principal. 1939-1940 |
![]() |
Holul hotelului. 1939-1940 |
![]() |
Palatul Cultural. 1939-1940![]() |
![]() |
1941 |
![]() |
1941 |
![]() |
24 iulie 1941 (foto Willy Pragher) |
![]() |
24 iulie 1941 (foto Willy Pragher) |
![]() |
1940-1941. Fotografie realizată în timpul ocupaţiei sovietice |
![]() |
1940-1941. Fotografie realizată în timpul ocupaţiei sovietice |
![]() |
1942 |
![]() |
1943 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu