În ziarul „Plai Românesc”, nr.6,
iunie 1998, a fost publicat articolul „O
pagină eminesciană întreagă”, semnată de scriitorul şi cercetătorul literar
Ion Filipciuc, articol surprinzător prin originalitatea unor idei şi concluzii.
Autorul propune o interpretare spectaculoasă a unor date biografice ale
poetului, susţinând de fapt afirmaţiile cercetătorului Theodor Codreanu despre „dubla sacrificare a poetului”.
În linii mari consideraţiile
autorului ar putea fi reduse la următoarele idei. În prima jumătate a anului
1883 Mihai Eminescu ar fi căzut victimă în mâinile politicienilor din tânărul
Regat al României, precum şi ai celor din Austro-Ungaria. „Nebunia” lui ar fi
fost o înscenare a lor, iar internarea poetului la sanatoriul vienez nu ar fi
fost altceva decât o „garanţie din partea
politicienilor români către curtea imperială austro-ungară că ziaristul de la
cotidianul”Timpul” din Bucureşti M. Eminescu nu mai are cunoscuta şi temuta autoritate
publicistică”. Materialele publicate în presa vremii despre nebunia
poetului ar fi venit să convingă Viena că ziaristul Eminescu „a fost eliminat dintre riscurile
dezvăluirii şi incriminării tratatului secret dintre Regatul României şi
Imperiul Austro-Ungar”.
Câteva documente referitoare la
Eminescu din acea vreme, pe care le-am descoperit în arhivele administraţiei
bucovinene, precum şi în publicistica poetului, ne-au îndemnat să ne exprimăm
unele opinii în corelaţie cu concluziile la care a ajuns cercetătorul Ion
Filipciuc.
Publicistica lui Eminescu, prin
strălucirea expresiei şi limpezimea ideilor, ne arată direct care erau duşmanii
interni şi externi ai poetului. Pamfletele eminesciene la adresa camarilei
liberale, a celor „zăpăciţi de ambiţii,
de lustrul şi trâmbiţa frazelor mari şi fără fond”, a celor ce erau „incapabili de-a avea „simţ istoric”
răscoliseră întreaga opinie publică. Concepţia politică şi socială a poetului
capătă formularea ei cea mai desăvârşită în ultimele articole de la „Timpul”,
în ale cărui coloane se concentrează roadele din partea cea mai agitată a
vieţii sale. Fiind în plină maturitate a geniului poetic, având o minte
ascuţită în disecarea chestiunilor politice şi sociale, el pune în discuţie
(este nevoit să pună în discuţie!) problema teritoriilor româneşti aflate sub
ocupaţie străină. Din fragedă tinereţe poetul le străbătuse pe jos, cu
piciorul, le cunoscuse mai întâi în mod direct, dar şi cu documentul în mână
ceva mai târziu. Deşi o bună parte din teritoriile locuite de români se aflau
sub cotropire străină, Eminescu le vedea într-o singură ţară, într-o Românie
virtuală, ceea ce deveni realitate mai târziu.
„Cazul Grădişteanu” la care ne
vom referi, mai ales pentru afiliaţiile sale actuale, este foarte caracteristic
pentru publicistica eminesciană, dezvăluind violenţa cu care reacţionează
ziaristul de la „Timpul” „în faţa
maşinaţiilor politicianiste” ce nu ţineau seama de soarta românilor aflaţi
sub altă stăpânire.
La 5 iunie 1883 a fost dezvelită
la Iaşi statuia lui Ştefan cel Mare, ocazie de care s-au folosit guvernanţii
adunaţi „împrejurul bronzului ce
reprezintă pe marele Domn nu spre a-l glorifica pe el, ci spre a lustrui
nulităţile lor sub razele numelui său”. „Lumea
mai bună”, după cum notează Eminescu, nici nu a luat parte la această
serbare. Poetul, deşi venise la Iaşi, n-a participat la dezvelirea monumentului,
preferând să stea la „Bolta rece”, „zâmbindu-şi
singur”. La banchet, în prezenţa regelui Carol, a fost însărcinat să ţină
un toast în sănătatea regelui un oarecare domn Grădişteanu, deputat în
Constituantă. Iată cum descrie Eminescu acest moment: „În fine clasicul d. Grădişteanu spune că - într-o exploziune de
dragoste – „bea în sănătatea femeilor române, căci atât valorează un popor cât
valorează femeile sale”. A esploda pentru atâta lucru dovedeşte un grad aproape
necuviincios de combustibilitate”. Tot atunci domnul Grădişteanu se
adresează regelui cu următoarea frază: „Eu
văd în Maiestatea Ta nu pe regele României, ci pe regele românilor, cu
concursul cărora Maiestatea Ta vei recăpăta pietrele preţioase ce mai lipsesc
încă din coroana lui Ştefan cel Mare”, frază ce a fost primită cu aplauze
frenetice şi cu strângeri prieteneşti de mână din partea regelui.
În primul său articol (18 iunie
1883) Eminescu subliniază „că cei ce
speculează patriotismul şi naţionalitatea la umbra mormintelor (...) compromit
poziţiunea conaţionalilor din alte ţări”.
Câteva ziare din Austria („Neue
Fraie Presse”, „Deutche Zeitung”, „Pester Lloyd”) au relatat despre acest
incident, neliniştindu-i astfel pe „calmii
oficioşi din Viena” şi prin neadevărurile istorice pe care le-au vehiculat
cu această ocazie, au lovit dureros în imaginea poporului român.
În următorul articol din „Timpul”
(21 iunie 1883) Mihai Eminescu publică comunicatul oficial al guvernului („fanfaronadă ticăloasă”), care îi smulg
lui Eminescu emoţionante pagini, lovind şi el cu vehemenţă în „onorabila adunătură”. Deşi în
comunicatul oficial guvernul încearcă să convingă opinia publică că d-l
Grădişteanu a vorbit ca o persoană particulară, poetul condamnă „toată tagma oficială”, care „găseşte firesc şi cuviincios ca să luăm
Basarabia, Banatul, Bucovina, Transilvania la sfârşitul mesii, cu armata de
sticle goale şi de pahare sparte. (...) Rezultatul cel mai întâi şi cel mai
trist este de a profana şi pângări un ideal frumos, o ideie patriotică şi
măreaţă, care desigur pentru moment e respinsă de toţi oamenii politici şi
chiar de patrioţii înţelepţi, dar care are dreptul să doarmă tainică şi
liniştită în cugetul câtorva nobili visători. A o lua cu brutalitate din casta
ei locuinţă şi a o da pe mâna oficialilor este tot atâta ca şi cum ai târa o
virgină în saturnalele curtizanilor”.
Eminescu îi stigmatiza cu
următoarele cuvinte: „Aţi vrut în faţa
lui Ştefan cel Mare să ridicaţi piticia voastră până la înălţimea marelui Domn,
neputând a-i aduce prinos mari şi nobile fapte, i-aţi adus declamaţiuni seci şi
provocări după masă, fără să vă gândiţi că după beţie vine deşteptare şi că
beţia cuvintelor e mai periculoasă decât a vinului. A doua zi v-aţi trezit cu
doftorul la căpătâi şi cu d-l reprezentant al Austriei în salonul Ministerului Afacerilor
Străine. Mergi dară, d-le Dimitrie Sturza, mergi după obicei, îngenunche-te
într-un comunicat umil, cere iertăciune, arde la Bucureşti ceea ce ai adorat la
Iaşi!
Astfel nu făcea Domnul Ştefan când sărea din Suceava şi
da piept la patru hotare. Domnul nu vorbea multe, mai cu seamă după masă, dar
nici hanul tătarilor, nici califul musulmanilor, nici regele Poloniei, nici
regele Ungariei nu l-a văzut cerând iertare decât de la Dumnezeu”.
Acestea practic sunt ultimele
cuvinte pe care le-a scris Eminescu înainte de a fi internat în sanatoriul de
la Ober-Döbling de lângă Viena. Vina
bolii care-l loveşte, cu atât mai mult înscenarea ei, ce pare totuşi
neverosimilă, o poartă, în cea mai mare măsură, guvernanţii de tip grădiştean.
Deşi de multe ori pătimaşe, excesive, atacurile poetului îndreptate împotriva
cercurilor guvernamentale ni se par a fi totuşi îndreptăţite.
Eminescu cunoştea mult mai multe lucruri
referitoare la politica găunoasă dusă de aceşti politicianişti, despre care
însă, din interese majore pentru ţară, prefera să tacă. Unele din acestea
puteau fi şi tratatul secret negociat între Regatul României şi imperiul
Austro-Ungar, şi desfiinţarea Societăţii "Carpaţi", şi activitatea
agenţilor secreţi ai imperiul vecin în structurile guvernamentale de la
Bucureşti ("agenţi provocatori ai străinătăţii") ş. a.
Dosarele de arhivă ale vremii păstrează o mulţime
de rapoarte secrete trimise de agenţi austrieci din România. În parte, ele se
referă la pregătirea şi desfăşurarea Adunării naţionale de la Putna din 1871,
la evenimentele determinate de aniversarea a 100 de ani de la anexarea nordului
Moldovei şi, mai ales, la mişcarea de protest din România provocată de acest
trist "jubileu", precum şi la activitatea Societăţii
"Carpaţi" din 1883.
În toamna anului 1875 procuratura din Cernăuţi
raporta aproape zilnic despre confiscarea gazetelor venite din România, în care
se conţineau articole referitoare la Bucovina. La 13 octombrie au fost
interzise "Curierul de Iaşi" pentru articolele "Bucovina", "La jubileul
Bucovinei" şi "La
Bucovina", "Românul" - pentru articolul "Răpirea Bucovinei", "Reforma - pentru informaţia "În zilele de 21, 22 şi 23 septembrie
curentu...", "Alegătorul liber" - pentru articolul "Răpirea Bucovinei",
"Curierul" - pentru informaţia "Fraţi
români...". La 19 octombrie sunt interzise "Apărătorul
legii" - pentru articolul "Fraţi
români din Bucovina", "Trompeta Carpaţilor" - pentru informaţia
"Programul comemorării lui Grigore
Ghica Voievod", "Curierul de Iaşi" - pentru articolele "La mormântul gloriosului martir
Grigore Ghica Voievod" şi "Unirea
de la Putna".1
O adevărată goană se declanşase în Bucovina după faimoasa broşură "Răpirea Bucovinei" scrisă după documente autentice şi tipărită în limbile română şi franceză ("Rapte de la Bukowine d'apres des documents autenthiques, Guillaumin et Co libraires, rue Richelieu, 14. 1875 ") şi adusă la Cernăuţi de către Eminescu în mai multe sute de exemplare. Tribunalul din Cernăuţi, prin ordinul nr. 1174 din 16 octombrie 1875, interzicea răspândirea broşurii şi cerea confiscarea imediată a ei. Administraţiile judeţene transmit cu regularitate despre măsurile interprinse în scopul de a descoperi broşura. În rapoartele administraţiilor judeţene Câmpulung (27 octombrie), Rădăuţi (30 octombrie), Chiţmani (3 noiembrie), Vijniţa (5 noiembrie), Siret (6 noiembrie)2 se dezvăluie excepţionala însemnătate a broşurii, care prin documente din arhiva lui Eudoxiu Hurmuzachi (la care lucrase şi Eminescu), demască târgul infam al celor trei imperii, prin care a fost ocupată şi anexată "partea cea mai frumoasă" de nord a Moldovei.
Dacă revenim la anul 1883, urmează să menţionăm câteva
documente legate de activitatea Societăţii "Carpaţi"3. Ea a fost înfiinţată la 24 ianuarie 1882 şi
Eminescu, ca membru fondator al ei, spera „să
producă o schimbare radicală în politica României faţă de românii din
teritoriile aflate sub administraţie străină".
Activitatea societăţii a fost urmărită cu mare
atenţie de către conducerea de la Viena, care ştia prea bine că românii, veniţi
din provinciile aflate sub ocupaţie străină, intenţionau să schimbe soarta
istorică a ţării prin unirea tuturor pământurilor româneşti.
Astfel Ministerul de Interne austriac trimitea la
Cernăuţi spre cunoştinţă copia următorului document primit din Bucureşti:
"Notiţă,
dată în Bucureşti, 16 mai 1883. Ieri Societatea "Carpaţilor" a
sărbătorit în sala Orfeu cea de-a 35-a aniversare a revoluţiei din
Transilvania, la care au participat 77 de persoane... Sala era împodobită, ca
şi la ultimul bal al Societăţii, cu stemele tuturor provinciilor româneşti,
numai că de astă dată în locul tricolorului flutura drapelul roşu al revoluţiei.
Pe pereţi
se puteau vedea transparante cu numele conducătorilor revoluţiei şi cu apeluri
care cereau unirea provinciilor ungureşti cu patria-mamă. La banchet nu a
participat nimeni din activiştii importanţi, afară de Laurean, proprietarul
"României libere", mulţi redactori, secretarul Academiei Bariţ, 4
ofiţeri în termen şi o grupă de români din Transilvania care erau ca oaspeţi.
Laurean a
ţinut un toast despre unirea românilor din Transilvania cu românii din regat.
Bariţ a vorbit despre regimentele militare române, despre dorobanţi şi despre
muzica de regiment.
Până
aproape de ora două s-au interpretat cântece naţionale ca „Deşteaptă-te,
române”, „La arme” ş. a.
Azi
„România liberă” a publicat un articol consacrat special acestei comemorări
care s-a terminat cu următoarea frază: „Înainte! Victoria definitivă şi viitorul
aparţine cauzei naţionale”4.
Într-o scrisoare din 25 iunie 1883, adresată de
către Ministerul de Interne din Viena preşedintelui Bucovinei Alesani, este
vorba din nou despre Societatea „Carpaţi” din Ploieşti cu referire directă la
Mihai Eminescu. Iată care este conţinutul acestei scrisori:
„Din
izvoare confidenţiale aflăm că în Bucureşti, Ploieşti, precum şi în alte oraşe
mai mari ce sunt mai aproape de graniţele noastre se constituie filiale ale
Societăţii „Carpaţilor”.
Membrii
titulari în mare majoritate sunt foştii cetăţeni din teritoriile răsăritene
ungare din Transilvania, din Banat şi din Bucovina.
Cât
priveşte societatea din Ploieşti, ea are peste tot în oraşele de lângă
frontieră Câmpina, Urlaţi, Mizil, Vălenii de Munte oamenii lor, care contribuie
la dezvoltarea societăţii.
Aceşti
agenţi vin de peste tot la Ploieşti, unde asistă la adunări, fac rapoarte, sacrificându-se
orbeşte ideilor naţionale. Aceste întruniri
se ţin în mare taină şi despre cele văzute acolo nu se vorbeşte nimic.
Societatea
dispune de bani, care se acumulează din teritoriile noastre, precum şi de la
membrii societăţii care plătesc cotizaţii.
Toată
corespondenţa, exceptând poşta, se poartă numai la cererea membrilor de
încredere ai societăţii.
Referindu-ne
la ordonanţa din 26 mai a. c. nr. 2753/M. I., avem onoarea să Vă trimitem lista
celor mai activi membri ai societăţii, care trăiesc în principalul oraş al
României, precum şi în oraşele din provincie.
Al patrulea în lista anexată
scrisorii este arătat „M. Eminescu, redactor la „Timpul”, alături de care îi
întâlnim şi pe Dimitrie Laurean („redactor
la „România liberă”), Al. Ciurea ( „jurnalist”),
B.P. Haşdeu ( „director al Arhivelor Statului”),
A. Chibici („funcţionar la Căile Ferate
Române”), I. Slavici („profesor”),
V. Micle („scriitoare”), V. Maniu („deputat”), T. Maiorescu („avocat”), I. Creangă („profesor”)6... Frumoasă şi simbolică această alăturare de nume!
Şi iată că această societate,
gândită şi fondată în mare parte de Eminescu, societate care întrunea cele mai
valoroase personalităţi româneşti ale vremii, este desfiinţată la 28 iunie 1883
din ordinul guvernului, ordin impus, desigur, si de această dată de mai marii
din Viena. E semnificativ faptul că în această zi P. P. Carp transmitea chiar
din Viena ordinul „Şi mai potoliţi-l pe Eminescu!”
În concluzie, putem afirma că cei
care erau interesaţi în izolarea marelui poet veneau în primul rând din „onorabila adunătură” a guvernanţilor cu
foloase imediate şi meschine. Eminescu, prin adevărurile rostite, prin
activitatea sa nu convenea nici imperiului vecin, imperiu construit pe
fărădelege, uneltire şi minciună, nici guvernanţilor şi politicianiştilor din
propria ţară.
Indiferent însă de locul unde au
fost urzite planurile de înscenare a nebuniei poetului ( se pare că totuşi în
împrejurimile Bucureştiului. Vezi: Ion Filipciuc, Un bilet pentru neant, în „Plai Românesc”, nr. 12, decembrie 1999,
şi în nr. 1, ianuarie 2000), cei care l-au realizat, conştient sau inconştient,
au fost politicienii (politicianiştii!) de la Bucureşti.
Chiar dacă rămânem adepţii ideii
că boala lui Eminescu a izbucnit cu adevărat în vara lui 1883, ea a fost
deasemenea, înainte de toate, un rezultat al atitudinii iresponsabile şi
indiferente a politicienilor şi guvernanţilor vremii faţă de soarta neamului
românesc, faţă de reprezentanţii lui de valoare.
Să sperăm, iar speranţa e foarte
vagă, că astăzi ei sunt cu totul altfel şi naţiunea română e capabilă să-şi croiască
independent şi cu demnitate propria istorie. Realitatea este totuşi dezolantă,
iar prestaţia unor lideri şi a unor structuri guvernamentale face ca tot ce a
scris Eminescu despre ei la 1883 să fie foarte actual şi în prezent. Dar să rămânem optimişti, căci
tot marele poet scria: „Ei, dar românii
sunt păţiţi şi nu vă vor asculta. Alte mâini, mai pure, alte inimi, lămurite în
flacăra durerii şi a abnegaţiunii, vor ridica semnul tainei celei mărturisite
înaintea unui popor ce-şi aşteaptă mântuirea, nu mâini de negustor de vorbe şi
de principii, nu mâini de speculanţi de sentimente”.
În splendida parabolă argheziană
din „Cimitirul Buna Vestire” Eminescu apare printre primii care participă la
„învierea” valorilor de rezistenţă în timp, la mântuirea poporului român, deşi
în aceeaşi parabolă, pentru autorităţile unei societăţi degradate, cum a fost
cea a lui Eminescu, dar, într-un fel, şi cea a lui Arghezi, Poetul a fost şi
acuzatul numărul unu. De aceasta era ferm convins Tudor Arghezi, omul căruia
i-a fost dat să se apropie cel mai mult de geniul şi simţirea Luceafărului.
NOTE:
1. Arhiva de Stat a regiunii
Cernăuţi, F-3, inv. 1, dosar 4007, f. 1-38.
2. Ibidem, dosar 4009, f. 1-29.
3. Ibidem, dosar 4618, f. 1-28.
4. Ibidem, dosar 4711, f. 1-12.
5. Ibidem, dosar 4618, f. 20-21.
6. Ibidem, f. 9-11.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu